Verbazingwekkend China... - Reisverslag uit Chengdu, China van Maaike Hiemstra - WaarBenJij.nu Verbazingwekkend China... - Reisverslag uit Chengdu, China van Maaike Hiemstra - WaarBenJij.nu

Verbazingwekkend China...

Door: Maaike

Blijf op de hoogte en volg Maaike

01 Mei 2010 | China, Chengdu

Hallo allemaal!!

En… hoe was koninginnedag? Vorig jaar ziek, dit jaar weg; volgend jaar ben ik zeker van de partij ;-)

China is het land waarin ik van de ene verbazing in de andere viel. Na 3,5 week, 115 uren treinen en 35 uren busreizen verder, heb ik heeel veel gezien en gedaan in het land waar grote afstanden overbrugt kunnen worden.

In Shanghai, een superstad die zich opmaakt voor the Worldexpo (echt balen dat ik net een paar weekjes te vroeg was) ben ik ontelbare keren met de metro rondgecrossed. Hetzelfde geldt voor de Chinese hoofdstad Beijing. Hier ben ik o.a. naar the forbidden city, the temple of heaven en de Olympic city geweest. Het hoogtepunt was natuurlijk wel het koukleumen op de toeristische Chinese muur.

Jaaa, ik heb het echt zo koud gehad met temperaturen rond het vriespunt (ik hoor jullie denken: “Dan weet je ook eens hoe dat voelt…” Heb zelfs ‘s nachts met m’n sjaal om geslapen. Maar ik kan nu tenminste ook zeggen dat ik sneeuw heb gezien! ;-)

Door China reizen is een hele nieuwe en vooral bijzondere ervaring. Dat Chinezen en Engels niet samen gaan is geen problem; makkelijk is anders maar het is te doen. De gebruiken en gewoonten van de Chinezen is echter een heel ander verhaal…

Ik ben inmiddels veel gewend maar in China sta ik telkens opnieuw weer vol verbazing. De goed Engels sprekende kaartjesverkoper in de bus die recht in m’n gezicht “No!” zegt, als k m vraag of ie me kan zeggen waar ik uit moet stappen of openbare toiletten, ook szo’n feest: dit is een lange greppel met muurtjes van 0,5 m hoog en zonder deur. De wachtrij staat dus lekker toe te kijken.

Een echte aanrader voor iedereen die een Chinese interculturele ervaring wil opdoen, is 40 uren met 65 Chinezen in een treincoupe doorbrengen: boeren, keihard gapen, neuspeuteren, noodles slurpen, kreunen, niezen, hoesten en kuchen (uiteraard zonder hand voor de mond), gebruikte theebladeren die overal worden neergegooid, uitgebreid in gangpad staan scheren en owhh zo goor; rochelen en het dan precies voor je neus uitspugen, ja zelfs in de trein.

Beginnen jullie m’n verbazing een beetje te begrijpen? Wacht maar, er is meer… Men rookt gewoon in de trein; lekker slapen dus in je bedje onder beddengoed wat al door een voorganger is beslapen. Heb je het bovenste bed dan slaap je 30 cm onder de plafond met airco (om alle bacteriën nog eens extra hun werk te laten doen), maar dan heb je niet ‘s ochtends om zes uur alweer alle Chinezen op je bed zitten.

Nog eentje dan, om het af te leren; het water in de trein is gebruikelijk na een paar uren reizen al op, dus bedenk zelf maar hoe die stank van het ‘toilet’ is en wat voor uitwerpselen je daarin aan treft.

Daarbij komt ook nog eens dat ik me m’n hele Chinatrip al niet lekker voel, en de afgelopen weken vooral op paractemol heb geleefd. Maar gelukkig zijn Chinezen zo eerlijk en direct. Zo kwam ik een paar dagen geleden een jongen in de bus tegen die zei dat ik er ‘lost and bad’ uitzag. Enne… bedankt he?! Maar desondanks wil iedereen nog wel altijd dagelijks tig keer met me op de foto. Ja, ik ben de nieuwste toeristische attractie van China Eens was het zo erg dat ik, niet overdreven, meer dan 40 mensen om me heen had staan die allemaal een foto wilden.

Reizen in China was echt leuk (vooral nadat ik gisteren voor de laatste keer een Chinese treinreis heb gemaakt); ik heb zoveel mooie dingen gezien en gedaan (check vooral m’n pictures) maar het blijft verbazingwekkend bijzonder.

Zuid-China is echt heel mooi, met heel wisselende landschappen. Ik heb nog gefietst, een berg beklommen, panda’s gezien (het symbool van China), met een bootje door een grot gevaren, bij meerdere theeceremonies geweest (China staat bekend om haar thee) en ik heb zelfs een Chinese cooking course gedaan. Was echt leuk en vooral lekker! Dus dan weten jullie bij deze alvast wat de pot schaft als jullie in m’n toekomstige huisje komen eten. Chinese Chinees is trouwens echt totaal anders dan de Chinees die wij in NL kennen.

Ze eten hier trouwens echt, maar dan ook echt, alles: van darmen tot het hart van een dier. In Cambodja kennen ze ook geen dierlijk afval, maar daar wordt het dan tenminste nog meegekookt in de soep ofzo. Hier wordt gezellig bij mij op bed in de trein een kippenvoet opgegeten alsof het een stuk lekkere chocolade is…

Het echte echte reizen zit er nu min of meer op (daarom is m’n backpack vanmiddag ook stuk gegaan). Komende weken worden wat relaxter (bijna een soort van vakantie, haha)

Ik heb nog maar minder dan vier weken te gaan: het klinkt zo kort en het is nog maar zo ontzettend kort, daarom noem ik het bewust al helemaal geen 3,5 week, wat het eigenlijk nog maar is. Verheugde ik me er stiekem eerst op om terug te gaan, ik krijg daar nu meer en meer gemengde gevoelens bij… (Geen zorgen! Ik heb nog steeds veel zin om jullie weer te zien maar dat betekent ook dat ik deze opnieuw onvergetelijke tijd afsluit)

Ik ga de komende weken dan ook nog even optimaal genieten. Dat genieten begint met een vlucht vannacht naar de Maleisische zon waar ik heerlijk op een bouty island een paar dagen ga bijkomen van al dat travelen.

See you soon!!

With love from China!





  • 01 Mei 2010 - 07:21

    Sally:

    Hey meid!

    wat een verhaal zeg!
    En wat een zwijnen zeg!!!
    bah!

    he nog bedankt voor de leuke foto.

    ik wens je nog heeeel veeeel plezier overal waar je nog komt!

    en ik hoop je gauw weer te zien!!

    liefs sally

  • 01 Mei 2010 - 07:33

    Grytsje:

    hey meis,

    Ik vind het nog steeds zo stoer dat je dit allemaal in je eentje doet!!! Echt super gaaf!

    Ik heb wel 's gehoord dat Chinezen wat viezig waren, maar dat het zo erg is...

    De foto's zien er allemaal weer geweldig uit!

    Geniet nog van je "korte" vakantie!

    Liefs Grytsje

  • 01 Mei 2010 - 08:42

    AJ:

    Hey Stoere:)

    Wat een mooi verhaal zeg! Knap van je dat je het allemaal durft en ook allemaal zo in mee doet. Haha over die droom van het nakijken daar in China, misschien kunnen we dat nog eens samen doen in de toekomst;)

    Geniet er nog maar eventjes van! Have fun!!!!

    -x-

  • 01 Mei 2010 - 10:10

    Jannie Herder:

    hai maaike! er was ooit een tijd dat je bestemmingen goed kon aanprijzen en de reizen kon verkopen.....dit lijkt er niet op haha, had ik ooit plannen om naar china te gaan dan haak ik bij deze op, gatsie! maar ik kan me ook voorstellen dat je heeeel veel mooie dingen hebt gezien, blijkt ook wel uit jouw fotos. echt supermooi! nu nog even lekker genieten he? maleisie heerlijk, lekker uitrusten en nog niet aan thuis denken. Bovendien, wil niet zeggen dat dit jouw laatste reis is geweest toch? hahah! nou ik hoop dat je nog een paar fijne weken hebt, nog even lekker bij kan bruinen na drie vrieskou en dan tot horens/mails/kiekes!

    Liefs Jans

  • 01 Mei 2010 - 17:27

    Linda:

    he Maaike,

    Ben ik weer! Wederom, super gave foto's! Jeetje, wat heb jij veel gezien, echt super! Die verboden stad lijkt me enorm boeiend!

    groetjes Linda

  • 01 Mei 2010 - 17:32

    Linda:

    p.s. Ga je nu naar Langkawi?

  • 01 Mei 2010 - 19:44

    Hanneke Dalstra:

    Hallo Maaike,

    Goh meid wat zie jij veel en wat maak jij veel mee. Leuk om die verhalen van jouw te lezen en de foto's te bekijken. Nog heel veel plezier in Maleisie en geniet van de nog resterende weken!!

    Groetjes Hanneke

  • 02 Mei 2010 - 08:30

    Ineke:

    Hallo Maaike,

    Wat leuk om te lezen dat jij je zo goed staande kunt houden in China. Hoorde laatst van een goede vriend dat het een mooi land is maar inderdaad de gebruiken, bizar. Heerlijk dat je zo geniet van alles. Ik wens je nog hele fijne weken toe in Maleisie, heerlijk nog even de warmte te voel. Hier is het nu 2 mei, koud bewolkt en af en toe regen.
    Groetjes, Ineke (slowboat Mekon Laos)

  • 03 Mei 2010 - 07:11

    Tine:

    Net als een paar medelezers heeft China ook niet mijn voorkeur en zeker niet na dit, overigens heel spannende, verhaal met wederom prachtige foto's. Brr.... die toiletten, die vieze trein en dan die foto van die kippenvoetjes!
    Ik ga lekker m'n eigen satestokjes rijgen (heb thaise kookcursus gehad, gewoon hier vlakbij huis).

    Veel plezier op het maleisische eiland, heerlijk! Lekker zonnen, zwemmen, eten en drinken en natuurlijk ga je daar island hoppen, want stil zitten en niets bekijken is niks voor jou.

    Groetjes,
    Tine

  • 03 Mei 2010 - 09:23

    Pieter:

    Hoi maaike,
    Wat een belevenissen. Je ziet heel wat, geweldig. En voor zover het kan: geniet er van. Ik denk dat we hier na een paar mooie dagen deze hele dag regen hebben.
    H. Gr. Pieter.

  • 06 Mei 2010 - 12:52

    Kim:

    Gadverdarrie, wat een goor verhaal :), maar wat ben jij toch onwijs stoer! Dat je dat allemaal durft en doet in je eentje, toppie! Het is wel bizar om eerst het 'gore' verhaal te lezen en daarna de ge-wel-dige foto's te bekijken. Ze zijn echt prachtig, naast dat jij er erg goed uitziet (in tegenstelling tot 'lost and bad') is de omgeving ook echt prachtig. Lijkt nog mooier dan Halong Bay! Meis... De update volgt spoedig :). Lig je nu trouwens op het strand van Langkawi? Ga dan eens naar Daddy's guesthouse, erg gezellige huisjes met leuke mensen en heeeeerlijke hangmatten!

    Lfs, Kim

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike

********************************************* Hallo allemaal!! Via deze weg probeer ik jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden van mijn buitenlandavonturen... Veel liefs, Maaike *********************************************

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 370
Totaal aantal bezoekers 73744

Voorgaande reizen:

23 Juni 2008 - 23 December 2008

Afstuderen, reizen & vrijwilligerswerk

22 Juni 2007 - 07 Augustus 2007

Asia, here I come again!

28 Augustus 2006 - 28 Januari 2007

Studie buitenland

11 Oktober 2009 - 30 November -0001

Once more... Ontwikkelingsproject opzetten

Landen bezocht: